Факультет фізики, математики та інформатики

Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини

ФАКУЛЬТЕТ ФІЗИКИ, МАТЕМАТИКИ ТА ІНФОРМАТИКИ

Контакти

 

Декан факультету

 

МАХОМЕТА Тетяна Миколаївна

Кандидат педагогічних наук, доцент

Навчальний корпус №2, 213 ауд.

E-mail: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.

 

 

Координатор з профорієнтаційної роботи

ПАРШУКОВА Леся Миколаївна

старший викладач кафедри інформатики і ІКТ

Навчальний корпус №2, 320 ауд., тел. 063-567-7602

E-mail: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.

Мотиваційний лист при вступі до закладу вищої освіти

Мотиваційний лист – це ваш шанс представити себе як вмотивовану, яскраву та дуже здібну особистість, готову вступити до університету. Зробіть свій лист яскравим особистим описом вашого унікального «я», щоб показати, хто ви є і чому ви хочете, щоб вас прийняли.

Що таке мотиваційний лист і навіщо він потрібен?

Мотиваційний лист – це документ, що складається і подається вступником до закладу вищої освіти, у якому пояснюються причини, через які вступник вважає себе найкращим кандидатом для вступу на відповідну навчальну програму. Підготовка такого листа вимагає детального дослідження вступником загального академічного середовища університету та різних освітніх програм.

Такий лист має подвійну цінність. З одного боку, він дещо збільшує конкурсний бал, і це може бути важливим аргументом при вступі. За однакових балів ЗНО заклади освіти зможуть надати перевагу найбільш вмотивованим абітурієнтам. З іншого боку, пишучи мотиваційний лист, вступник отримує додаткову можливість обміркувати та аргументувати своє рішення, утвердитись у своєму переконанні вступити на відповідну освітню програму або змінити свою думку.

Тож, як справедливо наголосила колишній міністр освіти Ганна Новосад: «Мотиваційний лист матиме невелику вагу, тобто він не буде критично можливим при обчислені бала під час вступу. Проте, все-таки це та новація, яка, на нашу думку, надасть можливість університетам обирати кращих студентів, а самим абітурієнтам думати, навіщо їм той чи інший заклад освіти».

Мотиваційні листи мають як прихильників, так і противників. Народний депутат Інна Совсун зауважила: «Як ми будемо знати, що мотиваційний лист написав дійсно студент, а не якась спеціально найнята компанія? В умовах високої конкуренції навіть один бал за мотиваційний лист може бути дуже важливим, а те, хто ці листи писатиме і як їх будуть оцінювати, під великим питанням».

Практика подання мотиваційних листів при вступі є новою для України, тож виникає питання про те, як саме треба писати мотиваційні листи, якою має бути їхня структура та зміст.

Як написати хороший мотиваційний лист для вступу до університету?

На сайті Motivation-letter.com пропонується дотримуватись п'яти порад для того, щоб написати хороший мотиваційний лист:

1. Пізнайте себе. Для написання хорошого мотиваційного листа потрібно добре обміркувати та зрозуміти для самого себе, чому ви зацікавлені в цьому конкретному закладі чи освітній програмі. Запишіть щонайменше п’ять унікальних рис, здібностей чи властивостей, завдяки яким ви виділяєтеся серед усіх інших. Оберіть лише ті, які ви збираєтеся використати у своєму листі, щоб довести приймальній комісії, що ви є цінним кандидатом.

2. Дослідіть предмет. Оберіть університет і спеціальність, на які ви претендуєте. Дослідіть їх якомога глибше. Дізнайтеся деталі, такі як місія, бачення та девіз університету (факультету) або навіть результати навчання, яких ви повинні досягнути для отримання освітнього ступеня. Ви пройдете довгий шлях до того, коли почнете складати мотиваційний лист. Чим конкретнішими і більш орієнтованими на деталі ви будете у своєму листі, тим краще. Також подивіться приклади мотиваційних листів в інтернеті.

3. Зробіть перший проєкт. Це важлива частина процесу оформлення вашого листа. У деяких випадках потрібно приблизно 3–4 чернетки, щоб написати мотиваційний лист. У кожному проєкті слід почати із запису основних ідей і роботи над окремими розділами.

4. Перечитайте лист і перевірте, що ви відповіли на всі важливі запитання. Хто ви та для чого звертаєтесь? Як ви дізналися про університет / факультет / спеціальність? Чому ви хочете навчатися в університеті / на факультеті /на спеціальності? Що робить вас найкращим кандидатом, якого можна прийняти? Підсумуйте, яка саме кваліфікація, життєвий досвід, досвід роботи та особисті якості підготували вас до навчання в університеті.

5. Завершіть лист. Переконайтеся, що ваш лист поміщається на одну сторінку, написаний правильним шрифтом і ви перевірили правопис та граматику. Дайте його прочитати декільком людям для ознайомлення й коментарів. Це справді допомагає.

Мотиваційний лист – це ваш шанс представити себе як вмотивовану, яскраву та дуже здібну особистість, готову вступити до університету / на освітню програму / курс. Зробіть свій лист яскравим особистим описом вашого унікального «я», щоб показати, хто ви є і чому ви хочете, щоб вас прийняли.

Корисну інформацію, що стосується підготовки мотиваційного листа, можна також знайти в статті Як написати ефективний мотиваційний лист?

Які вимоги ставляться до мотиваційних листів?

Мотиваційний лист є результатом особистої творчої праці абітурієнта, тож у зарубіжних вишах зазвичай не встановлюється якихось уніфікованих вимог щодо його структури та змісту. Однак заклади вищої освіти можуть публікувати на сайті зразки мотиваційних листів і правила їхнього оформлення (наприклад, щодо структури листа, його обсягу). Тому вступник заздалегідь повинен ознайомитись із сайтом обраного ним університету та підготувати лист відповідно до таких вимог і правил.

Разом з цим, мотиваційний лист повинен відповідати формальним вимогам, що ставляться до ділових листів:

зміст повинен бути лаконічним. Короткий виклад думок і використання найменшого числа слів заощадить дорогоцінний час зайнятої людини. Тільки важливі деталі, факти, цифри;

чітка структура спростить прочитання листа. Заздалегідь продуманий план дозволить конкретно вказати на значущі аспекти проблеми. Для спрощення читання бажано розбивати текст на абзаци, кожен з яких має містити певну концепцію;

неприпустимість емоцій. Лист не повинен мати емоційного відтінку, треба прагнути стриманості, розважливості, серйозності, практичності;

простота у викладі, яка дасть адресату можливість швидко зрозуміти зміст прочитаного;

неприпустима наявність орфографічних і стилістичних помилок.

Якою має бути структура мотиваційного листа?

Структура мотиваційного листа повинна містити «шапку», звертання, вступ, основну та заключну частини.

«Шапка» – частина листа, де містяться відомості про адресата (назва закладу вищої освіти, прізвище та ініціали особи, якій адресується лист) та адресанта (прізвище, ім’я, по батькові, адреса для кореспонденції та електронна адреса, номер телефону) – яка розташовується в правому верхньому куті листа.

Шанобливе звертання є важливою складовою мотиваційного листа. Воно надає листу офіційного характеру та привертає увагу адресата (наприклад: «Шановний Василю Михайловичу!»). Звертання зазвичай виділяється напівжирним шрифтом та/або курсивом і вирівнюється по центру.

Через один рядок після звертання розміщується вступ, який є першим абзацом листа. У цьому абзаці викладається його мета і причина написання (наприклад: «Звертаюся до Вас у зв’язку з…»). У цій частині варто коротко пояснити, чому вступник обрав саме цей університет і як, на його думку, навчання в університеті сприятиме його професійному розвитку і зростанню.

В основній частині описуються факти, які зможуть позитивно вплинути на вирішення питання про зарахування на навчання. Дивлячись на академічні та соціальні здобутки, навички й здібності вступника, приймальна комісія може схилитися до думки, що він буде успішним студентом.

Ця частина починається з другого абзацу мотиваційного листа та може складатися з двох-трьох абзаців. Як логічне продовження вступної частини листа, її можна розпочати з характеристики професійних цілей вступника, описати, що саме його цікавить в обраній ним освітній програмі та професії, ким він себе бачить після завершення навчання тощо. Така інформація свідчить про те, що він усвідомлює, яку освітню програму обирає, яку професію хоче здобути, і що навчання допоможе йому стати хорошим фахівцем в обраній сфері. Саме в цьому абзаці вступник доводить, що він є вмотивованою особою з добре визначеною метою.

У наступному абзаці вступнику потрібно описати:

свої здобутки, що будуть корисними для навчання за фахом (успіхи в навчанні, участь у проєктах і майстер-класах, володіння іноземними мовами та інше);

здобуті знання та навички, які допоможуть у навчанні на обраній спеціальності;

хороші академічні результати з певних предметів, які пов’язані з освітньою програмою та ін.

Важливою складовою мотиваційного листа може бути інформація про соціальні навички, необхідні для здобуття окремих професій та подальшої успішної роботи за фахом (наприклад, психологом, педагогом, юристом, менеджером тощо).

Заключна частина має завершуватися маленьким підсумком на два-три речення, які мають підтверджувати готовність вступника навчатися і вказують на його впевненість у правильному виборі освітньої програми.

 

Джерело інформації

 

Ваучер на навчання у 2024: що це та як отримати

Ваучери на навчання – це можливість отримати безкоштовну освіту за 123 спеціальностями у більшості провідних закладів України. Їх можуть отримати внутрішньо переміщені особи (ВПО), колишні військовослужбовці та інші категорії, про які детальніше розповідатимемо тексті. Як отримати ваучер на навчання та що він передбачає читайте далі.

Спеціальності та навчальні заклади за ваучером на навчання

Сума ваучера залежить від вартості навчання, втім ця цифра не може перевищувати десятикратний розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб (нині 26 840 грн). 

За допомогою ваучера на навчання можна освоїти безліч спеціальностей та професій. Зокрема психологію, медичну справу, економічні та будівничі спеціальності, агрономію та компютерні науки. Перелік всіх спеціальностей та професій, які доступні по ваучерам на навчання знайдете за посиланням. 

Отримати освіту можна на рівні фахової-професійної, передвищої та вищої освіти. Перелік всіх навчальних закладів, куди можна звернутись з ваучером на навчання розміщується за посиланням. Заклад освіти можна вибрати по факту, після розгляду заявок. Ваучер дозволяє отримати освіту лише в тому закладі, де залишились вільні місця на потрібну спеціальність та який знаходиться найближче до місця проживання кандидата. 

Хто може отримати ваучер на навчання

Отримати безкоштовне навчання можуть лише ті, хто вже має професійно-технічну чи вищу освіту та не перебуває на обліку в службі зайнятості. Отримати інформацію про освіту можна онлайн або ж офлайн в закладі освіти. Студенти за ваучером зможуть отримати ті ж переваги, що і звичайні студенти. Вимоги до кандидатів на отримання безоплатного навчання, залежно від категорій:

  • мінімальний вік 45 років, а максимальний – пенсійний вік (60 років для чоловіків, та 55 років для жінок). Також вони повинні мати страховий стаж (період за який сплачувались страхові внески до ПФУ) не менший від 15 років;
  • звільнені з військової служби, крім строкової, або ж з державної служби у зв’язку зі скороченням штату чи за станом здоров’я. Обов’язковою умовою є не досягнення пенсійного віку та наявність вислуг не менше 10 років;
  • звільнені з військової служби після участі в АТО/ООС до досягнення пенсійного віку;
  • внутрішньо переміщені особи або люди з інвалідністю, які не можуть знайти підходящу роботу;
  • люди, які перебували в російському полоні чи ті, хто отримав поранення внаслідок війни. 

Як отримати ваучер на навчання 

Заповнити форму на отримання ваучеру можна онлайн чи в центрі зайнятості (перелік центрів заянятості за посиланням). 

Заповнюючи форму онлайн чи офлайн потрібно вказати:

  1. вже наявну освіту;
  2. категорію для отримання ваучера, до якої ви належите (ВПО, людина з інвалідністю, звільнений з військової служби та інші, згадані в розділі вище);
  3. бажану професію/спеціальність та регіон, де ви хочете її отримувати;
  4. адресу центру зайнятості де отримуватимете ваучер;
  5. контактні дані та електронну пошту.

Залежно від категорії людей, які можуть отримати безкоштовне навчання, можуть знадобитись різні переліки документів. Дізнатись точний перелік документів для своєї категорії ваучера можна за посиланням. 

Забрати ваучер на навчання можна буде лише в Центрі зайнятості. Повідомлення про успішний розгляд заявки та готовність ваучера надійде на електронну пошту. Точного терміну протягом якого надходить повідомлення поки що немає. Забрати ваучер з центру зайнятості потрібно протягом 5-ти днів після надходження повідомлення.

 Важлива інформація для вступників

 

ВСТУП-2024: ЩО ПОТРІБНО ЗНАТИ

 

ЗНО-2021: На що варто зважати, готуючись до тестування

ЗНО 2021. Демонстраційні сертифікаційні роботи з української мови та літератури

ЗНО 2021. Довідкові матеріали з математики