Факультет фізики, математики та інформатики

Faculty of Physics, Mathematics and Informatics

Вчені створили найпотужніший “звуковий лазер”

Китайські вчені презентували революційний пристрій, який генерує лазерні промені звукових хвиль, надзвичайно потужніші та вужчі за будь-які інші створені до цього «фононні лазери». Цей лазер, сконструйований на основі мікроскопічної кульки, оточеної відбивною порожниною та стимульованої електродом, здатен випромінювати звукові частинки — фонони — з небаченою досі інтенсивністю.

Концепція фононного лазера базується на принципах квантової механіки і використанні кетозу для генерації звукових хвиль, аналогічних до світлових фотонів у традиційних лазерах. Цей прорив був здійснений Хуей Цзіном з Хунаньського педагогічного університету та його командою, які вдосконалили технологію, дозволивши їй виробляти щільніші та довготриваліші звукові промені.

Центральним елементом системи є кварцова кулька, не більша за звичайну бактерію, яка, будучи розташована у спеціально розробленій відбивній порожнині та впливаючи на неї електромагнітними хвилями через електрод, ініціює створення фононів. Ці звукові частинки потім захоплюються порожниною та підсилюються до моменту формування потужного лазерного променя.

Унікальність цього пристрою полягає у його здатності генерувати фонони з значно вищою «яскравістю» та щільністю променя, ніж це було можливо раніше, що робить його потенційно корисним для застосувань у біомедицині та глибоководному моніторингу завдяки здатності фононів ефективніше передаватися через рідини.

Однак, як зазначає Річард Норте з Делфтського технологічного університету, перед комерційним використанням фононних лазерів стоїть ряд викликів, пов’язаних з їх складністю та необхідністю подальших досліджень та розробок. Лише час покаже, чи зможуть фононні лазери мати такий самий революційний вплив на сучасне життя, як і їх оптичні аналоги. Зокрема, існує необхідність у створенні більш простих і доступних експериментальних установок, що дозволять інтегрувати фононні лазери в різноманітні практичні застосування.

Незважаючи на ці виклики, потенціал фононних лазерів залишається величезним. Їхні унікальні властивості можуть відкрити нові горизонти в медичних дослідженнях, зокрема у візуалізації тканин організму та вивченні молекулярних процесів. Крім того, фононні лазери можуть знайти застосування в розвитку нових комунікаційних технологій та у системах точного вимірювання.

У підсумку, хоча фононні лазери ще знаходяться на ранніх етапах розвитку, їхня здатність виробляти високоякісні звукові промені вже зараз демонструє значний науковий і технологічний інтерес. Продовження досліджень у цій галузі обіцяє відкриття нових можливостей для використання звуку на квантовому рівні.

Джерело: https://t4.com.ua/