Факультет фізики, математики та інформатики

Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини

ФАКУЛЬТЕТ ФІЗИКИ, МАТЕМАТИКИ ТА ІНФОРМАТИКИ

Виклики та етичні аспекти використання ШІ та чат-бота GPT в освіті

12 грудня 2024 року відповідно до плану роботи кафедри інформатики і інформаційно-комунікаційних технологій проведено науково-методичний семінар «Виклики та етичні аспекти використання ШІ та чат-бота GPT в освіті».

Актуальність проведення такого семінару зумовлено в першу чергу тим, що сучасна освіта переживає динамічні зміни під впливом стрімкого розвитку технологій, серед яких особливе місце займають системи штучного інтелекту (ШІ). Однією з найвідоміших таких систем є GPT (Generative Pre-trained Transformer), що широко застосовується у сфері освіти для підтримки навчання, автоматизації рутинних завдань і персоналізованого підходу до навчального процесу. Однак разом із можливостями, які відкриває ШІ, виникають і численні виклики, зокрема етичні питання, пов’язані з його використанням у навчальному середовищі.

Розпочала роботу семінару завідувач кафедри інформатики і інформаційно-комунікаційних технологій Марія МЕДВЕДЄВА, яка зазначила, що з одного боку, GPT здатний підвищити ефективність навчання, надаючи миттєві відповіді на запити, генеруючи навчальні матеріали та забезпечуючи підтримку в процесі виконання завдань. З іншого боку, його інтеграція породжує низку етичних проблем, таких як академічна доброчесність, залежність від технологій, питання приватності даних та упередженості алгоритмів. Балансування між користю від ШІ та потенційними ризиками є одним із ключових завдань сучасної педагогічної спільноти. У цьому контексті стає необхідним дослідження викликів і етичних аспектів використання ШІ та чат-ботів, таких як GPT, у сфері освіти. Глибше розуміння цих питань сприятиме формуванню відповідальних підходів до впровадження інноваційних технологій у навчальні процеси, забезпечуючи максимальну користь для всіх учасників освітнього процесу.

Доцент кафедри інформатики і ІКТ, доцент Володимир СТЕЦЕНКО детально зупинився на питаннях етичного використання технології штучного інтелекту, розглянув низку досліджень, які були проведені вченими в галузі штучного інтелекту, виділив переваги та недоліки впровадження цих інструментів в освітній процес. Учасникам також було запропоновано пройти безплатний курс «Від початківця до експерта в ШІ», який організовано спільними зусиллями Міністерства освіти і науки України та IT-компаній Netpeak Group. Програма курсу спрямована на розвиток цифрових компетенцій у педагогів, студентів і школярів, а також адаптацію до сучасних технологій. Посилання на курс: https://ai-course.study

Доцент кафедри інформатики і ІКТ, доцент Тетяна БОНДАРЕНКО доповнила, що системи чату на основі GPT демонструють майстерність у різноманітному контекстному розумінні, але обтяжені такими обмеженнями, як відсутність справжнього розуміння, потенційні упередження та сприйнятливість до маніпуляцій. До того ж, його використання має низку недоліків, які необхідно вирішувати з етичних, соціальних та культурних позицій. Тому успішне впровадження чату GPT в освітній процес потребує ретельного відбору та впровадження відповідних технологій, а також належної підготовки викладачів до роботи з ним.

Професор кафедри інформатики і ІКТ, професор Галина ТКАЧУК надала практичні поради щодо використання чату GPT в наукових дослідженнях. Зокрема, було представлено практичний кейс використання цієї технології для оформлення списку літературних джерел для наукових робіт.

На завершення семінару викладачі кафедри обговорили перспективу інтеграції технологій ШІ в освітні програми кафедри інформатики і ІКТ та відповідно оновлення змісту освітніх компонент кафедри. Також було запропоновано вибіркову дисципліну «Штучний інтелект в освіті» для підготовки здобувачів освіти на рівні «Магістр».


Ви тут: Головна Новини та події Виклики та етичні аспекти використання ШІ та чат-бота GPT в освіті