До питання удосконалення освітньої програми «Середня освіта (Інформатика)»

23 грудня 2021 р. проведено розширене засідання кафедри інформатики і інформаційно-комунікаційних технологій. Окрім викладачів кафедри, до засідання запрошено представників роботодавців – вчителів інформатики та викладачів з інших кафедр, які забезпечують викладання дисциплін за освітньо-професійною програмою Середня освіта (Інформатика).

З представників роботодавців на засіданні були присутні: Паламарчук Яна В’ячеславівна – вчитель інформатики та фізики Уманської ЗОШ № 9; Прокопенко Андрій Миколайович – вчитель інформатики та математики Уманської ЗОШ №3; Петриченко Тетяна Миколаївна – вчитель інформатики та математики вищої категорії, старший вчитель Уманської спеціалізованої школи І-ІІІ ступенів №12 з поглибленим вивченням англійської мови.

Викладачі з інших кафедр: Стеценко Надія Миколаївна, кандидат педагогічних наук, доцент кафедри педагогіки та освітнього менеджменту (забезпечує викладання освітнього компоненту «Педагогіка»); Поліщук Тетяна Вікторівна, кандидат фізико-математичних наук, завідувач кафедри вищої математики та методики навчання математики (забезпечує викладання освітнього компоненту «Математичний аналіз»); Рудницький Сергій Олександрович, викладач кафедри вищої математики та методики навчання математики (забезпечує викладання вибіркового освітнього компоненту «Теорія ймовірностей та математична статистика»).

На розширене засідання кафедри також були запрошені випускники, які навчались за освітньою програмою «Середня освіта (Інформатика)» – Осіпенко Володимир Юрійович та Попеску Андрій Васильович, які продовжують здобувати вищу освіту на рівні вищої освіти «магістр».

Одне з актуальних питань, яке обговорювалось в межах засідання було удосконалення професійної підготовки майбутнього учителя інформатики, проблеми, з якими стикаються учителі інформатики у процесі професійної діяльності, особливості організації освітнього процесу в школі.

Завідувач кафедри інформатики і ІКТ Медведєва Марія Олександрівна підкреслила важливість щорічного перегляду, оновлення та модернізації освітньої програми «Середня освіта (Інформатика)», за якою здійснюється підготовка майбутніх учителів інформатики. Особливо в умовах швидкоплинності процесів, які відбуваються в інформаційному суспільстві та постійній трансформації технологічних засобів.

Гарант освітньої програми «Середня освіта (Інформатика)» Ткачук Галина Володимирівна зазначила, що удосконалення освітньої програми повинно відбуватись комплексно з урахуванням думки як здобувачів вищої освіти, так і випускників, стейкхолдерів та роботодавців, викладачів, які здійснюють підготовку майбутніх фахівців та інших учасників освітнього процесу.

В межах засідання були висловлені пропозиції щодо покращення інклюзивної компетентності майбутнього фахівця. Зокрема, вчитель інформатики та фізики Паламарчук Яна В’ячеславівна зазначила, що в ході свої професійної діяльності вона стикнулась з проблемою адаптації та модифікації навчальної програми для навчання дітей з особливими освітніми потребами.

Вчитель інформатики та математики Петриченко Тетяна Миколаївна вказала на важливість розгляду концепції Нової української школи під час вивчення дисциплін професійної підготовки («Педагогіка», «Методика навчання інформатики»). З цього приводу висловилась старший викладач кафедри інформатики і ІКТ Паршукова Леся Миколаївна, яка зазначила, що наразі зміст навчальної дисципліни «Методика навчання інформатики» вже удосконалено та відповідно містить теми, які відображають концепцію Нової української школи. Доцент кафедри педагогіки та освітнього менеджменту Стеценко Надія Миколаївна, яка забезпечує викладання навчальної дисципліни «Педагогіка» вказала, що Нова українська школа – це ключова реформа Міністерства освіти і науки і майбутній учитель повинен уміти не тільки давати знання, але вчити учнів застосовувати їх у повсякденному житті.

Доцент кафедри інформатики і ІКТ Бондаренко Тетяна Володимирівна запропонувала до обговорення проблему формування у майбутнього учителя інформатики компетентностей в сфері 3D-моделювання. Нині ця галузь активно розвивається і майбутній фахівець повинен вміти використовувати технології і засоби 3D-проєктування. На даний час, ці компетентності формуються в межах дисципліни «Комп’ютерна графіка та мультимедіа» та «Інформатика та інформаційно-комунікаційні технології» проте сфера  3D-моделювання надзвичайно широка і формування компетентностей в даній галузі може відбуватись за рахунок дисципліни вільного вибору "3D-моделювання та 3D-друк".

В межах засідання також було обговорено інші важливі питання, які стосувались математичної підготовки майбутніх учителів інформатики, компетентностей в галузі програмування (зокрема, мовою Python), володіння іншомовною компетентністю, вміти здійснювати самоосвітню діяльність та вчитись протягом життя.

Загалом, обговорення змісту освітньої програми «Середня освіта (Інформатика)» виявилось активним та продуктивним. Вказані пропозиції та ідеї будуть використані для подальшого удосконалення освітньої програми.